מצדה – מעוז הקנאים

"ימותו הקנאים".
ואכן – בשנת 73 לספירה , הופלו הגורלות במצדה ובזה אחר זה הלכו אל מותם אחרוני הקנאים בפעולת התאבדות מאורגנת – רק שלא ליפול בידי חיילי הליגיון הרומי בפיקודו של סילווה שבנה שמונה מחנות מסביב להר…

1ff26857_o
nmsv_n

כשנמלטו ועברו המורדים למצדה במהלך שנות המרד מצאו בהר את הפאר והשפע שהיה שם עוד מימי המלך הורדוס הגדול אך הם הסבו את המבנים לצרכים הפונקציונלים ללא התחשבות בפאר הקיים. מהממצאים ומהמתואר בכתבי יוספוס שאגב הסתמך על כתבי ההיסטוריון האישי של הורדוס – ניקולאוס איש דמשק, מתגלים לנו אורחות חייו והיקף עושרו של הורדוס. מצדה שימשה לו כארמון חורף, אחד מיני כמה .היו בה עשרות מחסני מזון עם מזונות מיובאים מחו"ל- מאוחסנים בפיטאסים ענקיים היו בה בתי מרחץ ומבני ציבור שונים והייתה למלך "מרפסת צופה אל הנוף" ליד בית המרחץ הפרטי שלו בחלק התחתון של ארמון שלושת המפלסים . קירות המבנים היו מצופים בפרסקו צבעוני ,רצפות עוטרו בפסיפסים ,חלקי מבנים נבנו מאבן חול מיובאת והיה צורך להעלות אותן באחד מהשבילים התלולים כי הרכבל לא היה קיים 🙂 .
במצדה נמצא בית כנסת מימי בית שני – מבנה ציבורי עם ספסלים לאורך הקירות,גניזת כתבים ומקווה טהרה בכניסה.
בחדרים הבנויים בתוך חומת הסוגרים נמצאו קטעי מגילות וכתבי קודש שמעידים על חיי רוח ואמונה דתית ששרתה בקרב המורדים.deadsea
במוזיאון המושקע שבקומפלקס התיירות אפשר להתרשם מהממצאים ואף לראות את עשרת האוסטרקונים – שברי החרס עליהם כתובים עשרה שמות – אולי אלו ה"גורלות" שהפילו אחרוני הקנאים לפני שהלכו אל מותם.

לא חמאה,לא חלב, רק לחם – לחם צר.

במילים מרגשות ונואשות כותב בשנת 1893 הרב דוד שיפמאן מטבריה אל הרב  שווארץ שישלח לו כסף למחייה. גלויה זו והכתוב בה  שופכים אור על כמה היבטים בהסטוריה של יהודי טבריה ואנשי היישוב הישן שנסמכו על ה"שנור" ועל כספי החלוקה.

בין השורות אפשר למצוא איזכור לברון רוטשליד שתמך באנשי היישוב בימי העלייה הראשונה, לרב מוריץ גידמאן שהיה מראשי התנועה החרדית בוינה והיה איש הקשר בין הרצל ליהדות וינה האולטא אורטודוכסית שהתנגדה לציונות.

ועל הנוהג שרווח כאן בעיקר באנשי היישוב הישן האשכנזים- לשלוח מכתבי שנור עם בקשות לסיוע.

על פי מפקדי אוכלוסין עות'מאניים היו בטבריה כ 2500 יהודים באותן שנים.טבריה היא אחת מארבע ערי הקודש בהן ישבו יהודים עוד הרבה לפני ימי הציונות של העת החדשה.

הגלויה המצולמת כאן  נקנתה במכירה פומבית בבלגיה ולפני כמה שנים תירגמתי אותה עבור הרוכש. שימו לב לכתיבה התמה ,לעימוד המדוייק ולמשיחות הקולמוס המעודנות.

במהלך השנים נתקלתי בעוד גלויה שכתב הרב שיפמאן לרב אחר. אבל זאת המצורפת כאן היא היפה ביותר וממחישה ביותר את הצער והקשיים של יהודי טבריה.

גלויה לרב שווארץ -תוכן
גלויה לרב שווארץ צד הכתובת

"ב"ה ר"ח מנחם אב תרנ"ג טברי' תו"ב. לכבוד הרב הגאון הגדול,החכם הכולל,גדול המחברים מ"ו אר"י ד"ר שווארץ שליט", כתבתי לאדוני שלשים,ועל שלושה לא השיבני.על מכתבי בט"ו בשבט בבקשת עזרה לחג המצות,ועל מכתבי בזר זהב ברכה ליום הכסא בווערן ועל אגרת פתוחה אגרת מזכרת,ודן אנוכי לכף זכות ,כי הוא בצדקו,ובחכמת אלוקים אשר בקרבו,לא יאטם אזנו מזעקת דל ,ולא ימנע טוב ויש לאל ידו לעשות,ולא יעלים עין מן הצדקה,ולא יחזיר העני השואל ריקם,ולא תהי גזילת העני בביתו,וישיב מפני הכבוד אשר התירו חז"ל גם באמצע ק"ש ,ואוהביו יאהב ומכבדיו יכבד,אין זה כי אם שיכחה לפני כסא כבודו,שם בקרלסרוהע מפני טרדת הכנה למסעו ,ופה בווערן מפני טרם התיישב נכון במקומו החדש ,וטרם התייסד אל נכון סדר בית-מדרש-הרבנים והלימודים וכל הדרושים לכל חפציהם,על כן עתה באתי עוד הפעם,אחרי עבור מועד מועדים וחצי,להעירו ולעוררו ולהזכירו את דוד עבדו, המייחל לחסדו,אוי, בביתי נאנחים מבקשים לחם.לא חמאה, לא חלב, רק לחם, לחם צר .ואין,אין בית אשר אין שם חובות עלי,אין חנות שלא לקחנו בהקפה,עד בלי מקום, ולא נשאר מה לעבוט ולמכור !,אל יחסדני לכוזב , או למצות אנשים מלומדה, אף לא למגזם ומפליג ומגדיל המדורה, רק יאמין אמונה אומן,כי אני וביתי מתים מפני זלעפות הרעב וחוסר כל במלא מובן המילות!עם כל כבוד תורתי אשר הכיר הדר"ג שי, אפס קצהו ,מן "עלי הגיון" אשר לכבודו בראתיו יצרתיו אף עשיתיו,ונא באהבתו ובחמלתו ,כל אשר בכחו הגדול יעשה נא להושיעני מכל חברות הצדקה מווערן,אשר אם אדוני ישלח להם "קארטע" ( גלויה) על אודותי,ישלחו לידו או אליי למען כבודו,עזר וישע.כמו:קולטוס געמיינדע ,מן ארעמען אנשטאלט(מוסד צדקה לעניים), מה, פאלטאק מהחברא קדישא מפהילנטראפישען פעראיין (אגודת הפילנטרופים) מן פרויען פעראיין (אגודת הנשים) וכאלה רבות שם,ואת בקשתו יקבלו ברצון להיות לי לישועה,ואם יכתוב להשר ראטהשילד שם קארטע בגללי וכן אם יכתוב קארטע להרב גידעמאן ולהד"ר ועללינך בעבורי ,יהי לי לטובה גדולה מאוד ועזרה בצרות אמצא מאוד.אנא יכמרו רחמיו על עבדו ומכבדו וצופה לחסדו ,יפנה נא לכל אלה הנזכרים וזולתם עוד ,לבקש מאיתם לשלוח ישועתה לי,לידו,או ישר אלי,אך יותר טוב שישלחו ליד קדשו,כי אז ימהרו לשלוח,וישלחו כראוי וגם יהי נקל להם לשלוח תוך העיר,והדר"ג שי, ישלח לי גולדענס אוסטריא בתוך מכתב רעקמנדירט , מבלי לכתוב עליו שתוכו רצוף כסף,או לשלוח לי טשעק מבאנק ראטהשילד שם לשלם לשמי בלונדון;והנני חותם בברכה מוקדמת לראש צדיק

רבי  דוד שיפמאן טברי'א פלסטינה"